שקר 7# של התודעה העסקית הישנה!

שקר ההבטחות – איך תזהו נוכלים?

כמה פעמים שמעתם את המונח העסקי שיווקי
‘הבטחה’
מה ההבטחה שלך?
אני רוצה לעשות סדר בדבר הכל כך משמעותי הזה ולחשוף
את השקר הזה אחת ולתמיד, מכמה סיבות:
1. שלא תיפלו לשקר ההבטחה בעצמכם כשאתם משווקים!
2. שתדעו לזהות שרלטנים או נוכלים ולהתרחק מהם כמו מאש!
3. כי זה שייך לתודעה העסקית הישנה – ולא לחדשה!
 
אז בשנים האחרונות זה תפס תאוצה, ומספיק לגלול 30 שניות בפיד בפייסבוק או באינסטגרם ולמצוא עשרות הבטחות של בעלי עסקים כשהם משווקים ומציעים את המוצר שלהם.
הדבר הפך לטקטיקה מרכזית של יועצים עסקיים ומשווקים וזה רק מעיד על הרמה הבינונית שהזירה העסקית נמצאת בה אם זו הטקטיקה המרכזית שיועצים ומומחים משתמשים בה.
 
אז בואו ניגש לתכל’ס ונתחיל לפרק את הדבר הזה לגורמים.
קודם כל, בואו נבין את סוגי ההבטחות שאנחנו נחשפים אליהן:
1. הבטחה לערך מקצועי
הבטחה לערך מקצועי היא הבטחה לכך שהמוצר או השירות שלכם מכיל בתוכו תכונות מסוימות שלהן אתם מתחייבים בפני הלקוח שזה מה שהוא יקבל בתמורה לכסף שהוא משלם.
זה יכול המוצר עצמו, הפגישות שאתם נותנים, הליווי, זמינות וכד’.
 
2. הבטחה לתועלות
הבטחה לתועלות היא הבטחה למה שקורה ללקוח בעקבות המוצר או השירות שלכם. כאן כבר הגבול מתחיל להיטשטש בין הבטחה לערך מקצועי לבין הבטחה לתוצאה (הסוג האחרון) ולכן צריך להיזהר עם הבטחת תועלות ולהבטיח רק את התועלות שמתקיימות ב100%.
לדוגמא, אם אתם מטפלים בחרדות, ואתם יודעים שאחת התועלות של הטיפול היא שתהיה יותר שלווה בחיים של הלקוח, וזה קורה תמיד במידה מסוימת, אז אתם יכולים להבטיח את זה. אבל מספיק לקוח אחד שלא נוצרה לו יותר שלווה, ואתם לא יכולים להבטיח את זה.
 
3. הבטחה לתוצאות
כאן כבר זה מתחיל להיות בעייתי ומפה אנשים מתחילים להפוך לנוכלים (גם אם לא התכוונו לכך).
הבטחה לתוצאה היא ההבטחה שהכי קל למכור, ובגלל זה רוב העסקים והמשווקים הולכים לשם. זה הכי עובד.
הבטחה לתוצאה מתחילה בזה שאני כבעל עסק ומשווק יודע ב100% שהתוצאה הזאת תקרה והלקוח יקבל אותה. איך אני אדע שזה ב100% יקרה?
רק כשאני יודע שזה תלוי בי. אם התוצאה תלויה גם במשהו שהלקוח צריך לעשות, אני לא יכול להבטיח את זה כי זה לא תלוי בי.
 
מתי הבטחה הופכת את המבטיח לנוכל?
מספיק ש-1% מהלקוחות לא מקבלים את מה שהבטחתם (לא משנה איזה מה-3)
ההבטחה הופכת את בעל העסק לנוכל אלא אם כן מתקיים 1 מתוך 2 התנאים הבאים:
  • בעל העסק מגבה את ההבטחה שלו בהחזר כספי במידה והערך/התועלת/התוצאה לא מתקבלים
  • בעל העסק מגבה את ההבטחה שלו בלספק את המוצר והשירות עד להשגת הערך/התועלת/התוצאה
רוב בעלי העסקים והמשווקים לא מגבים את ההבטחה שלהם כי מן הסתם הם משקיעים זמן, אנרגיה ומשאבים, ולא שווה להם להחזיר את הכסף, וזה בדיוק מה שהופך אותם לנוכלים (גם אם לא התכוונו לכך).
האם הזמנתם פעם אינסטלטור הביתה כדי לפתוח סתימה, הוא לא פתח את הסתימה, גבה מכם כסף והשאיר אתכם עם הסתימה?
אם כן, מדובר בנוכל.
אותו הדבר בדיוק בשאר התחומים – אם בן אדם מבטיח לכם ערך, תועלת או תוצאה מסוימת, הוא גובה מכם תשלום על זה, ואתם לא מקבלים את מה שהוא הבטיח (לא משנה מאיזו סיבה)
הוא נוכל.
זו בדיוק ההגדרה לנוכל – לקח כסף ולא סיפק את התמורה אותה הבטיח.
 
עכשיו בואו נרד לרזולוציות יותר עמוקות של נוכלים
כי בתכל’ס פה זה רק מתחיל.
1. נוכל שקוף
נוכל שקוף זה נוכל שהבטיח לכם אחת מההבטחות למעלה ולא קיים.
למה שקוף? כי רכשתם ממנו בידיעה לקבל את ההבטחה ובסוף לא קיבלתם אותה. אז אתם יודעים שהוא לא עמד במילה שלו, ואתם ‘פגועים’ ממנו.
דבר שהופך אותו לשקוף כי זיהיתם את זה.
 
2. נוכל מתוחכם
מפה זה מתחיל להיות מעניין.
לצערי יש יותר מדי טקטיקות לנוכל המתוחכם, אבל בואו נדבר על כמה מהם, כך שתדעו גם אותם לזהות וגם מהם להיזהר.
למרות שברוב המקרים קשה לעלות עליהם, וגם אם עליתם עליהם, הם כנראה ידעו להפוך ולסובב את זה.
נוכל מתוחכם ראשון – המניפולטור
המניפולטור רמה אחת מעל השקוף כי הוא פועל בדיוק כמוהו, אבל כשאתם ‘עולים עליו’ ומבקשים שיגבה את ההבטחה שלו מה שהוא עושה זה להפוך את זה עליכם ולהאשים אתכם בכך שלא סיפק לכם את ההבטחה שהוא בעצמו הבטיח.
הוא כל כך טוב בזה, שהוא יגרום לכם להאמין שזה באמת באשמתכם אבל אסור ליפול בזה ולא משנה מה הסיבה האמיתית לכך שההבטחה שהוא הבטיח לא התקיימה.
נוכל מתוחכם שני – המכחיש
הנוכל המכחיש הוא נוכל שפועל בדיוק כמו הקודמים בעניין ההבטחות, אך כשלא תקבלו את מה שהבטיח לכם, הוא ידע להכחיש שהבטיח לכם וימצא את הדרכים לגרום לזה להיראות כאילו שהוא באמת לא הבטיח.
נוכל מתוחכם שלישי – המסווה
פה כבר עלינו רמה – זה כבר נוכל מיומן ומקצוען כי להבדיל מכל הקודמים, הוא לא מבטיח באותה צורה ישירה כמו האחרים, הוא מסווה את ההבטחה שלו אבל יודע להציג אותה בצורה שתגרום לכם להאמין שזה מה שהוא מבטיח מבלי באמת להבטיח.
איך הוא עושה את זה?
יש הרבה טקטיקות אז בואו נדבר על ה-2 הנפוצות ביותר:
1. שימוש בלקוחות שלו
אותם סיפורי הצלחה, עדויות, טסטמוניאל או איך שתרצו לקרא לזה, שמספרים בדיוק באותה דרך על מה שהם קיבלו (שזה כנראה ההבטחה שלו) גורמת לכם להאמין שזה מה שגם אתם תקבלו.
אחת הסיבות שאני כבר שנים לא גובה עדויות מהלקוחות שלי (בטח לא בדרך הקלאסית) היא בדיוק זה. (גם כתבתי על זה פוסט בפרופיל הפרטי
שלי לא מזמן).
2. הצגה ראוותנית של החיים שלו או התוצאות שלו
מאז נכנס הסטורי לחיים שלנו, התופעה נפוצה יותר וקלה יותר.
בסטורי באינסטגרם אנחנו רואים הרבה נוכלים מהסוג הזה שיודעים להציג היטב בראוותנות לתפארת את סגנון החיים שלהם ואת התוצאות שהם משיגים, ובדרך כלל השירות או המוצר שלהם מוכר את מה שהם משדרים וזאת הסיבה שאנשים קונים מהם.
רק אתמול אשתי הראתה לי אושיית אינסטגרם שמוכרת קורס על סטורי באינסטגרם, שכמובן היא מבטיחה בו הרים וגבעות ותוך כדי היא משתפת את כמות הרכישות שיש לקורס ובלי בושה היא מעלה תשובה לשאלה ששאלו אותה שאם לא משיגים את התוצאה שהיא מבטיחה האם יש החזר כספי, והיא כותבת נחרצות שלא. כמובן.
 
את כל הסוגים של הנוכלים האלה אנחנו גם רואים יום יום בפוליטיקה, אנשים שמבטיחים הרים וגבעות כדי להשיג קולות, ולאחר מכן מתפוגגות כל ההבטחות.
 
מקווה שהפקתם ערך
ושתדעו איך לעשות עסקים ועם מי לעשות עסקים
כדי לא להיות בשני הצדדים.
יאללה, מחכה לדעתכם בתגובות 😄🥳👇
פודקסט 'העצלניסט' - פרק 18 - מותג רוחני

פודקסט 'העצלניסט' - פרק 18 - מותג רוחני

פרק 18 – מותג רוחני האזינו בספוטיפיי צפו ביוטיוב יעלה בהמשך על הפרק כמו שאתם יודעים, עד לפני קצת יותר…
פודקסט 'העצלניסט' - פרק 17 - בעזרת ה'

פודקסט 'העצלניסט' - פרק 17 - בעזרת ה'

איך אומרים 'בעזרת ה' אבל באמת מתכוונים לזה ורותמים את הבורא לעזור לנו להשיג תוצאות בעסק ובחיים?
פודקסט 'העצלניסט' - פרק 16 - גמילה ממאמץ

פודקסט 'העצלניסט' - פרק 16 - גמילה ממאמץ

איך משתחררים מהצורך לעבוד קשה, להיות במאמץ, להספיק יותר ולעבוד יותר, ומתחברים לאנרגיה של זרימה וקלילות וגם משיגים הרבה יותר?!

רוצים עוד מהשפע של עסקים עצלנים?

חברים, בגישת עסקים עצלנים השפע אף פעם לא נגמר, ותמיד יש לי מה לתת!

אז בואו, הצטרפו אליי למגוון הפעילויות וקבלו עוד הרבה ערך שיעזור לכם לקדם את העסק ולבנות איכות חיים כמו שאתם חולמים!

שפע 1

קבלו במתנה את ערכת 'מהישרדות לעצלנות'

ערכה עוצמתית הכוללת ספר הדרכה (52 עמ’) שמתאר את 7 שלבי ההתפתחות העסקית שלב אחרי שלב + הדרכת LIVE שבה אני מציג את 4 הטרנספורמציות שצריך לעבור כדי להיות עסק עצלן + חוברת עבודה מעשית להדרכה! וכל זה, בחינם!

שפע 2

הצטרפו לקהילת עסקים עצלנים!

אתם עדיין לא בקהילת הפייסבוק של עסקים עצלנים?

חמור מאוד! הצטרפו עכשיו לקהילה המונה מאות בעלי עסקים עם מכנה משותף: לא מוכנים לעבוד קשה כדי לעשות כסף! ותהנו מקהילה עם אופי אחר לגמרי ממה שאתם מכירים!

שפע 3

קבלו ספרון מתנה

התודעה העסקית החדשה

ספרון מיוחד ובו אני חושף את 6 השקרים של התודעה העסקית הישנה ושל גורואים עסקיים שהוליכו שולל אלפי עסקים בישראל!

לא מומלץ למי שמפחד משינוי תודעתי עמוק!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות