ריפוי עסקי בפסח

איך לשחרר, לסלוח ולהתכוונן מחדש לעשייה מתוך חירות

מה אתה סוחב איתך לעסק, שאולי הגיע הזמן לשחרר? שאלה פשוטה לכאורה, אך עמוקה. נניח שאתה בעל עסק קטן שמוצא את עצמו מותש רגשית בסוף עוד יום ארוך. רשימת המטלות לא נגמרת, הטלפון רוטט בלי הפסקה, ובפנים מצטבר משקל כבד של דאגות וטינות ישנות. חג הפסח מתקרב, ובדיוק כפי שאנו מנקים את הבית מחמץ כדי לפתוח דף חדש, גם בלב העסק שלך מורגשת קריאה לניקיון פנימי – לשחרר את מה שכבר לא משרת, ולצאת לחירות אישית בעשייה המקצועית.

הקשר בין תודעה לרווחיות

בין הצלילים של דוחות כספיים ותוכניות שיווק, פועם לב נסתר: התודעה של בעל העסק. אמונות פנימיות, פחדים סמויים, צורך עיקש בשליטה או פגיעות לא מעובדות – כל אלה זולגים אל קבלת ההחלטות היומיומית.

אנחנו אולי חושבים שהחלטות עסקיות הן רציונליות בלבד, אבל בפועל הן מושפעות מאותו מטען רגשי שאנו סוחבים. אם אני חושש מכישלון, אולי אוותר על הזדמנות שיווקית נועזת. אם יש בי כעס מודחק, הוא עלול לצוץ ביחסים עם לקוחות או ספקים. הצורך לשלוט בכל פרט עשוי לגרום לי לעבוד סביב השעון במקום להאציל סמכויות, וכך הזמן מתבזבז והעומס גובר.

בסופו של דבר, התודעה שלנו מכתיבה את מידת המיקוד, היצירתיות ואפילו את הרווחיות של העסק. שינויים קטנים בתודעה יכולים לפתוח פתח לשינויים גדולים בביזנס.

חמישה שערים לריפוי עסקי בפסח

כדי לחולל את השינוי הזה, אפשר להיעזר בסמליות של פסח ולפתוח חמישה "שערים" של ריפוי עסקי – חמישה תחומים להתבוננות ושחרור פנימי:

  1. שער הסליחה – לעיתים קרובות בעל עסק נושא עמו כעסים כלפי שותף לשעבר, קולגה, מתחרה או אפילו כלפי עצמו. הכעס הזה הוא "חמץ" נפשי שתופס מקום ואנרגיה. שער הסליחה מזמין אותנו לסלוח – לא כי מה שהיה הוא בסדר, אלא כי אנחנו לא מוכנים שהעבר ינהל אותנו. שאל את עצמך בכנות: למי או למה אני כועס בעסק שלי? ייתכן שתגלה שהכעס הישן הזה מעכב אותך מלהתקדם. לדוגמה, בעל סטארט-אפ שפעם כשל וגילה תסכול עמוק כלפי עצמו, הבחין שעד שלא סלח לעצמו על הטעות ההיא, הוא נמנע מלקחת סיכונים חדשים. הסליחה שחררה אותו לפעול שוב בביטחון.
  2. שער השחרור – הצורך לשלוט בכל היבט בעסק עלול להפוך לכלא של ממש. כמה מאיתנו משוכנעים שרק אם נהיה מעורבים בכל החלטה קטנה, הדברים יצליחו? שער השחרור קורא לנו להרפות מעט מההגה. במה אני מנסה לשלוט בכוח? לפעמים הניסיון לשלוט בכל דבר נובע מפחד לאבד אחיזה, אבל בפועל הוא חונק את הצמיחה. בעל עסק שהעז לשחרר ולסמוך על הצוות או על תהליך טבעי, גילה שהשמיים לא נופלים כשהוא לא מעורב בכל פרט – ולהפך, העובדים הפתיעו בפתרונות יצירתיים, והוא עצמו התפנה לחשוב בגדול.
  3. שער האמונה – אחרי ששחררנו קצת שליטה, מגיע שלב האמון. כאן מדובר הן באמון בעצמנו והן באמון בדרך ובאנשים סביבנו. איפה שכחנו לסמוך? לא מעט בעלי עסקים נושאים ספקות: האם הלקוחות באמת מעריכים אותי? האם השוק יציב? שער האמונה מזמין אותנו לשקם את האמון שנפגע. איפה שכחתי לסמוך – בעצמי, בצוות, או במסע העסקי? סיפורה של יועצת שפיתחה חשדנות כלפי כל שותף פוטנציאלי ממחיש זאת: רק כשהעזה לתת אמון מחודש באדם הנכון, נפתחו בפניה דלתות לשיתוף פעולה רווחי. לפעמים, כמו ביציאת מצרים, צריך לקחת צעד באמונה לפני שרואים את התוצאה.
  4. שער הכוונה – בתוך המירוץ העסקי, קל לאבד כיוון. שער הכוונה מחזיר אותנו למצפן הפנימי: מה אני באמת רוצה עכשיו? מה הכיוון החדש שלי? השאלות האלה דומות לארבעת הקושיות של פסח – הן מעוררות מחשבה מחודשת. מה הכיוון החדש שלי בעסק בתקופה הזו? ייתכן שהחזון הישן כבר לא מתאים, ושהגיע זמן להגדיר יעד טרי. בעלת עסק בתחום האימון, למשל, שמה לב שבלב העשייה שלה חסר לה ניצוץ. כשהתיישבה לחדד את כוונותיה, היא הבינה שהיא רוצה להתמקד דווקא בקהל חדש. ההגדרה מחדש הזאת הביאה רוח רעננה ושיתופי פעולה מפתיעים.
  5. שער החירות – זה השער החגיגי, שבו שואלים את עצמנו איך ייראה עסק שפועל מתוך חירות. אחרי שסלחנו, שחררנו, האמנו והתכווננו – אפשר סוף סוף לדמיין עסק שמאפשר לנו להיות באמת אנחנו. איך נראה עסק שמאפשר לי להיות אני? האם זה עסק עם לוח זמנים גמיש יותר? אולי כזה שמבוסס על הערכים הכי עמוקים שלי? חירות עסקית משמעותה שהעסק אינו כובל אותנו, אלא מבטא אותנו. סיפור זכור לי על מטפלת אלטרנטיבית שהסתירה צדדים "רוחניים" שלה כי חששה שלא ייקחו אותה ברצינות. ביום שהחליטה להביא את עצמה האותנטית אל תוך המותג והשרות שלה, היא גילתה שהלקוחות דווקא מעריכים את הייחודיות – והעסק שלה הפך לבית שבו היא חופשייה ומשגשגת.

סיפורים מהשטח

לפעמים הכי משכנע הוא לשמוע על אחרים שעברו את הדרך הזו. הנה שלושה סיפורים (השמות בדויים אך הסיפורים מבוססים על מקרים אמיתיים) של בעלי עסקים ששחררו מטען פנימי – ופתחו לעצמם ערוץ עסקי חדש:

  • יעל, יועצת שיווק – שנים אחרי סכסוך עם שותפה לשעבר, יעל עדיין סחבה עליה כעס ואכזבה. זה גרם לה לחשוש מכל שיתוף פעולה חדש. בפסח שעבר החליטה לכתוב מכתב סליחה (שלא נשלח) לשותפה ההיא ולסלוח בלב. זמן קצר לאחר מכן, היא מצאה את עצמה משתפת פעולה עם קולגה חדשה בפרויקט גדול, מהלך שהקפיץ את העסק שלה לכיוון חדש.
  • דוד, בעל סטודיו לעיצוב – דוד התגאה בכך שהוא "פרפקציוניסט", אבל האמת הייתה שהוא פחד לתת לאחרים לגעת בעבודות שלו. הוא שלט בכל פרט בפרויקט, מה שהגביל את מספר הלקוחות שיכול היה לקחת ושחק אותו לגמרי. לאחר שעשה עם עצמו עבודה והסכים לשחרר שליטה – הוא החל להאציל משימות למעצבים שעובדים איתו. לפתע, לא רק שהלקוחות היו מרוצים באותה מידה, לדוד התפנה זמן לפתח שירותים חדשים בסטודיו, ואחד מהם אף הפך למקור הכנסה נוסף.
  • נועה, מטפלת הוליסטית – נועה הרגישה תקועה. היא העבירה סדנאות קטנות והיססה לפרוץ קדימה עם סדנה גדולה יותר, כי בתוכה קינן פחד: "מי אני שאארגן אירוע גדול? ואם אף אחד לא יבוא?" אחרי תהליך פנימי של חיזוק האמונה בעצמה, היא קבעה כוונה ברורה: לערוך ריטריט בן יומיים בחג. היא שיווקה את זה בלב פתוח – והתוצאה הייתה מעל ומעבר למצופה. עשרות נרשמו, הריטריט היה הצלחה מסחררת, ונועה פתחה לעצמה ערוץ הכנסה חדש ותודעה חדשה לגבי מה אפשרי בעסק שלה.

כלי פסח לריפוי עסקי

לא חייבים לחכות למשבר כדי להתחיל בריפוי. הנה שני כלים פשוטים ברוח הפסח, שכל בעל עסק יכול להתנסות בהם כבר עכשיו:

  • מכתב סליחה עסקי: הקדש לעצמך ערב שקט וכתוב מכתב לאדם או לדבר שמעכב אותך בעסק – זו יכולה להיות סליחה לשותף עבר, ללקוח בעייתי, לגרסה צעירה שלך או אפילו לעסק עצמו. כתוב בגילוי לב את מה שכואב, וסיים בסליחה ושחרור. את המכתב לא חייבים לשלוח; עצם הכתיבה משחררת אותך.
  • כתיבה אינטואיטיבית – "מה אני מוכן לשחרר כדי לגדול?": קח דף ועט (או מקלדת) ופשוט זרוק החוצה את כל מה שעולה כשהשאלה הזו בראש: מה אני מוכן לשחרר כדי שהעסק יגדל וכדי שאני אגדל איתו? בלי לצנזר ובלי לשפוט – כתוב כל פחד, אמונה, הרגל או כאב שאתה מוכן לשים מאחור. אחר כך, קרא את שכתבת ואסוף מתוכו נקודה אחת לשחרר כבר השבוע.

מה קורה כשעסק מרפא את עצמו

כשמתרחש הריפוי הפנימי, התחושה בעסק שלך משתנה מהקצה לקצה. אתה מתחיל להרגיש שאתה שוב אוחז במושכות, במקום להיגרר אחרי העומס. האנרגיה שהייתה כבדה משתחררת ומתפנה להתלהבות וליצירתיות. החלטות מתקבלות בבהירות רבה יותר, מתוך חזון ואמונה, ולא מתוך פחד או כעס.

באופן טבעי, גם הלקוחות והסובבים אותך חשים בשינוי: כשאתה מופיע בעסק שלך בשמחה ובאותנטיות, הם מרגישים בזה – מה שמחזק את האמון ואת הקשר. ולא במקרה, גם התוצאות העסקיות שלך מתחילות להשתפר: עסק שמבריא מבפנים מושך אליו צמיחה מבחוץ.

סיום

בסופו של דבר, עסק הוא לא רק מכונה של מספרים – הוא גם השתקפות של האדם שמאחוריו. כשבעל העסק נותן לעצמו מתנה של ריפוי וחירות פנימית, כל המערכת העסקית נושמת לרווחה ומתמלאת חיים חדשים. בפסח הזה, אולי במקום למהר ולתכנן מיד את המוצר או הקמפיין הבא, עצור לרגע. הקדש זמן לניקיון רגשי, לסליחה, לשחרור, לאמונה מחודשת ולכוונה בהירה. תן לריפוי לקרות בקצב שלו – יתכן שדווקא ההפוגה הזו, יותר מכל מהלך עסקי שתעשה, תוליד את הצמיחה המשמעותית ביותר עבורך ועבור העסק שלך. כי עסק שמרפא את עצמו מבפנים הוא עסק שחוגג חירות בכל יום.

אהבתם? שתפו

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

תפריט נגישות